Bekymringstendens eller overtænkning

Nogle børn og unge kæmper med mange negative tanker og bekymringer, uden at opfylde kriterierne for en angstlidelse eller anden diagnose. Det kan være tanker omkring ikke at være god nok, hvad der skal ske i fremtiden, om at træffe de rigtige valg i livet mm. Tankerne kan fylde i en grad så det hæmmer barnet eller den unge.

Metakognitiv terapi vil være en effektiv behandlingsform til de fleste børn og unge med bekymringstendens. Ved metakognitiv terapi vil børn/unge lærer hvordan de kan lade tanker være og vælge hvilke tanker de vil bruge deres opmærksomhed og energi på.

Metakognitiv terapi vil være en effektiv behandlingsform til de fleste børn og unge med bekymringstendens. Ved metakognitiv terapi vil børn/unge lære, hvordan de kan lade tanker være og vælge, hvilke tanker de vil bruge deres opmærksomhed og energi på.

Hvad er bekymringstendens og overtænkning?

Bekymringstendens og overtænkning handler om, at barnet eller den unge bruger overdreven tid og energi på at gruble over tanker, uden at kunne slippe dem. Det kan føre til en oplevelse af konstant mental overbelastning, hvor tankerne kører i ring og skaber en følelse af håbløshed eller stress. Overtænkning kan ofte opstå i forbindelse med usikkerhed omkring fremtiden, relationer eller personlige præstationer, og kan resultere i undgåelsesadfærd, manglende initiativ eller nedsat trivsel.

Selvom bekymringer og tanker om fremtiden er en naturlig del af udviklingen, kan en vedvarende bekymringstendens påvirke barnets eller den unges evne til at fokusere på skolen, fritidsaktiviteter eller sociale relationer. Når bekymringerne fylder for meget, kan de blive en daglig hindring, som skaber uro og indre pres.

Hvordan kan metakognitiv terapi hjælpe?

Metakognitiv terapi fokuserer på at ændre barnets forhold til tankerne snarere end at bearbejde selve tankernes indhold. Det centrale mål er at hjælpe barnet med at forstå, at tanker blot er tanker – de behøver ikke altid at blive behandlet eller løst. I terapien lærer barnet eller den unge at kontrollere, hvor meget tid og opmærksomhed de giver deres bekymringer. Dette kan bryde cyklussen af overtænkning og give barnet større frihed til at være til stede i nuet.

Ved hjælp af metakognitiv terapi vil barnet eller den unge opnå strategier til at:

Denne form for terapi er effektiv, fordi den ikke kræver, at barnet bearbejder hver enkelt tanke eller bekymring. I stedet bliver der arbejdet med at give barnet værktøjer til at vælge, hvilke tanker der er værd at bruge energi på, og hvilke der kan gives mindre opmærksomhed. Dette kan have en stor positiv indvirkning på barnets generelle trivsel og daglige liv.